Visie: Cultuureducatie als
leergebied
Onze school is erop gericht tijdens de 'expressievakken' de vaardigheden van de leerlingen te vergroten, zodat ze aan hun gevoelens en gedachten een persoonlijke vorm kunnen geven. De groepen 1 t/ m 4 werken naast de methode Moet je doen n.a.v. thema’s (bijvoorbeeld seizoenen en festiviteiten), leefsituaties, de omgeving en de actualiteit. De groepen 5 t/m 8 gebruiken de methode Moet je Doen als bronnenboek. Deze disciplines worden –naast de lessen in de eigen groep- geïntegreerd in de talentenuren in zowel onder- als bovenbouw. De nieuwste versies van de methode Moet je Doen (Muziek, Beeldende vorming en Kunst&Cultuur) geven handvatten voor de opbouw en borging van de doorgaande leerlijn.
Visie: Cultuur educatie als bijdrage aan het leerklimaat
Binnen de talentenuren is er
altijd een aanbod in Taal en Rekenen, met daarnaast lessenseries waarin één van
de zaakvakken (aardrijkskunde, geschiedenis, biologie/natuur) en/of één van de
disciplines van cultuureducatie (beeldende
vorming, tekenen, muziek, literatuur en poëzie, foto, film en video, spel en
beweging, cultureel erfgoed) centraal
staat. Door deze manier van werken integreren wij Cultuureducatie in ons
onderwijs en is er sprake van individueel en gemeenschappelijk
leren, ruimte voor eigen initiatief, inspiratie uit verschillende culturen en doen wij een beroep op meerdere intelligenties.
Visie: Cultuureducatie als visie op
leren
Leren lukt alleen als het betekenisvol
is, authentiek leren, ‘leren leren’.
Onze leerlingen leren door en van de lokale werkelijkheid, hun eigen omgeving. De Zutphense basisscholen volgen gezamenlijk een programma uit het aanbod van lokale aanbieders. Denkt u
bijvoorbeeld aan toneel, film, kunstenaars in school, literair en cultureel erfgoed. Op De Parel is
de interne cultuurcoördinator (een teamlid) onze contactpersoon. Zij bezoekt de
vergaderingen van de Stichting Culturele Basisvorming Zutphen (SCVBZ). De SCVBZ
biedt scholen een aanbod uit het 'Cultuurloket'. Daarbij wordt gelet op onderlinge samenhang van de programma
onderdelen en hun aansluiting bij de vak- en vormingsgebieden, zodat er een
dekkend aanbod door de leerjaren heen ontstaat. Alle groepen komen aan bod. Het
aanbod bestaat uit bijvoorbeeld bezoeken aan het theater, een museum of de
bioscoop of het volgen van workshops o.l.v. een kunstenaar. Sommige
activiteiten vinden op school plaats en alle activiteiten worden in de klas
voorbereid en uitgewerkt.