Visie: Cultuureducatie als leergebied
Onze school is erop gericht tijdens de 'expressievakken' de vaardigheden van de leerlingen te vergroten, zodat ze aan hun gevoelens en gedachten een persoonlijke vorm kunnen geven. De groepen 1 t/ m 4 werken naast de methode Moet je doen n.a.v. thema’s (bijvoorbeeld seizoenen en festiviteiten), leefsituaties, de omgeving en de actualiteit. De groepen 5 t/m 8 gebruiken de methode Moet je Doen als bronnenboek. Deze disciplines worden –naast de lessen in de eigen groep- geïntegreerd in de talentenuren in zowel onder- als bovenbouw. De nieuwste versies van de methode Moet je Doen (Muziek, Beeldende vorming en Kunst&Cultuur) geven handvatten voor de opbouw en borging van de doorgaande leerlijn.

Visie: Cultuur educatie als bijdrage aan het leerklimaat
 
Binnen de talentenuren is er altijd een aanbod in Taal en Rekenen, met daarnaast lessenseries waarin één van de zaakvakken (aardrijkskunde, geschiedenis, biologie/natuur) en/of één van de disciplines van cultuureducatie
(beeldende vorming, tekenen, muziek, literatuur en poëzie, foto, film en video, spel en beweging, cultureel erfgoed) centraal staat. Door deze manier van werken integreren wij Cultuureducatie in ons onderwijs en is er sprake van individueel en gemeenschappelijk leren, ruimte voor eigen initiatief, inspiratie uit verschillende culturen en doen wij een beroep op meerdere intelligenties. 

Visie: Cultuureducatie als visie op leren 
Leren lukt alleen als het betekenisvol is, authentiek leren, ‘leren leren’. 
Onze leerlingen leren door en van de lokale werkelijkheid, hun eigen omgeving. De Zutphense basisscholen volgen gezamenlijk een programma uit het aanbod van lokale aanbieders. Denkt u bijvoorbeeld aan toneel, film, kunstenaars in school, literair en cultureel erfgoed. Op De Parel is de interne cultuurcoördinator (een teamlid) onze contactpersoon. Zij bezoekt de vergaderingen van de Stichting Culturele Basisvorming Zutphen (SCVBZ). De SCVBZ biedt scholen een aanbod uit het 'Cultuurloket'. Daarbij wordt gelet op onderlinge samenhang van de programma onderdelen en hun aansluiting bij de vak- en vormingsgebieden, zodat er een dekkend aanbod door de leerjaren heen ontstaat. Alle groepen komen aan bod. Het aanbod bestaat uit bijvoorbeeld bezoeken aan het theater, een museum of de bioscoop of het volgen van workshops o.l.v. een kunstenaar. Sommige activiteiten vinden op school plaats en alle activiteiten worden in de klas voorbereid en uitgewerkt. 

Mijn kind