Het beleid met betrekking tot begeleiding en zorg staat omschreven in het zorgplan van onze school. Onze school participeert in het samenwerkingsverband WSNS Zutphen en omstreken. Ons zorgplan wordt voor een belangrijk deel bepaald door het zorgbeleid van WSNS. Ons zorgplan is zowel bij de intern begeleider als bij de directeur te verkrijgen. Door de landelijke ontwikkelingen rondom Passend onderwijs wijzigt de samenstelling van ons samenwerkingsverband. Het nieuwe samenwerkingsverband IJsselBerkel is 'in wording', wij verwachten een actuele versie van het zorgplan halverwege 2013.
Ons uitgangspunt is dat leerkrachten en ouders belangrijke partners zijn bij de ontwikkeling van kinderen. In de schoolgids vindt u een uitgebreide beschrijving van de begeleiding en zorg voor kinderen op onze school. Klik hier voor een schematische weergave van onze zorgroute.

Het werk van de leerlingen wordt elke dag beoordeeld en geobserveerd. Ook toetsen de leerkrachten regelmatig aan de hand van de methodes hoe de vorderingen van de leerlingen zijn. Hoe vaak er wordt getoetst hangt af van het vakgebied. Daarnaast gebruiken we twee keer per jaar methoden overstijgende toetsen. Deze zogenaamde CITO toetsen worden bij gehouden in het leerlingvolgsysteem. De resultaten van de toetsen worden ook gebruikt voor de evaluatie van ons onderwijsaanbod.

In de maand april maken de leerlingen van groep 7 de entreetoets van de CITO. Met de entreetoets kan de leerkracht goed nagaan of een leerling op niveau presteert en –nog– belangrijker of er in de kennis en vaardigheden nog hiaten zitten. Wij kunnen dan een gericht plan maken om de hiaten op te vullen. Als de toets is afgenomen, sturen wij de antwoordbladen naar de CITO. Daar worden ze met behulp van de computer nagekeken en wordt een leerlingprofiel opgesteld. Deze wordt met de ouders van de leerlingen besproken.

Aanpassing normen Cito

Klik hier voor informatie over het Cito Leerlingvolgsysteem.

Intern begeleider: Nardy Sloot