Groepsleerkracht:
Carmen Hesselink (maandag t/m vrijdag)
Contact:
carmenhesselink@archipelprimair.nl
Informatie groep 4
De dag start altijd met de check-in en eindigt met de
check-out. Hierin kunnen de kinderen aangeven hoe zij er bij zitten die dag
door middel van smileys, daar kunnen zij kort iets over vertellen. Mochten er
bijzonderheden uitkomen kan de leerkracht hier rekening mee houden. Hieronder
staan de methodes uitgelegd waar wij mee werken.
Atlantis
Iedere dag wordt er 20 minuten gelezen, één keer per week
mogen dit ook strips zijn. Bij de nieuwe leesmethode Atlantis zitten ook
leesboeken waar iedere dag uit voorgelezen wordt. Atlantis is een leesmethode
waar technisch lezen en begrijpend lezen samengevoegd wordt. Dit hebben we dan
ook dagelijks.
Binnen de school hebben we natuurlijk onze bibliotheek waar de leerlingen twee
keer per week de mogelijkheid hebben om een boek uit te zoeken en te ruilen.
Getal en ruimte junior
Getal en ruimte junior is de nieuwe rekenmethode. De
leerlingen werken allemaal in een leerwerkboek, hier staan de opdrachten in,
maar hier wordt ook in geschreven. Dat betekent dat de leerlingen maar één boek
hebben waar uit gewerkt wordt, dit is erg overzichtelijk. Deze methode werkt
aan één doel per week, hierdoor wordt het doel goed ingeoefend en zijn de
leerlingen eigenaar over het proces van dit doel. Naast het leerwerkboek wordt
tijdens de instructie gebruik gemaakt van een wisbordje, hier schrijven de
leerlingen de stappen en sommen op mee. Zo zijn de leerlingen actief betrokken
bij de instructie. Getal en ruimte junior heeft vijf lessen in de week. Aan het
begin van een nieuw blok zal u een nieuwsbrief ontvangen waarin de doelen van
komend blok beschreven staan, zo bent u als ouder op de hoogte wat uw
zoon/dochter leert in die periode.
Taal actief (Taal en Spelling)
Taal
De methode taal actief is opgebouwd uit twee delen, een deel
woordenschat en een deel taal verkennen. De woordenschatles bestaat uit een
verhaal en twaalf themawoorden die de hele week weer terug komen. Ook maken wij
gebruik van het werkboek woordenschat extra, hier wordt er nog uitgebreider
aandacht besteedt
aan woordenschat. Dit is ook een wekelijks verhaal met
meerdere themawoorden erbij. Het taal verkennen
deel gaat over de zinsopbouw en
woordsoorten. Ook zit er een stukje spreken en luisteren in, hier leren de
leerlingen hoe ze bijvoorbeeld een interview moeten houden of hoe je een gesprek
voert in de winkel. Taal
komt dagelijks terug.
Spelling
Spelling
heeft vier lessen in de week, waarvan twee lessen een dictee zijn. Dit dictee
bestaat uit acht woorden en wordt gedaan na de uitleg van de categorie. De dag
na het dictee is er een verwerkingsles, waarbij de categorie nog een keer wordt
geoefend. Om de categorieën van spelling goed te oefenen wordt een dagelijks
minidictee gedaan, aan de hand van een stappenplan. Dit dictee bestaat uit vijf
woorden en wordt op het wisbordje opgeschreven.
Schrijven
In groep 4 schrijven we met potlood en in blokletters.
Halverwege het schooljaar gaan de leerlingen met pen
schrijven. Schrijven doen
wij 2 á 3 keer per week.
Zaakvakken
In groep 4 maken de leerlingen kennis met de zaakvakken,
geschiedenis (Brandaan), aardrijkskunde (Meander) en natuur (Naut). Dit wordt
ook wel het NMB doeboek genoemd. Dit komt één keer per week aan bod. De
leerlingen zullen hier nog geen toets van hebben.
Engels
Sinds dit schooljaar zijn we gestart met Engels vanaf groep
1. Dit wordt gedaan met de methode van GrooveMe. Zij hebben per thema een
actueel liedje en hier zijn dan vier lessen aan verbonden. In de onderbouw zullen
het voornamelijk woorden zijn die geleerd worden en nog geen volledige zinnen
en gesprekken.
Kanjertraining
Wij werken op school met de kanjertraining. De
kanjertraining werkt volgens vijf vaste afspraken:
- we vertrouwen elkaar
- niemand speelt de baas
- niemand lacht een ander uit
- niemand doet zielig
- we helpen elkaar
Tijdens de lessen van kanjertraining zal het gaan over hoe
je omgaat met anderen in verschillende situaties. Het gewenste gedrag wordt
zoveel mogelijk benoemd. De afspraken van kanjertraining zijn schoolbreed en
zal door iedere leerling/leerkracht gehanteerd worden.
Weektaak
Om de zelfstandigheid van de leerlingen te ontwikkelen
werken wij vanaf groep 4 met een weektaak. Op de weektaak staat het dagprogramma
uitgewerkt met welke lessen er allemaal aan bod komen die week. Ook worden de
doelen van die week benoemd op de weektaak, zo weten de leerlingen waar die
week aan gewerkt wordt. Wanneer leerlingen klaar zijn met hun les kunnen zij op
de weektaak kijken wat ze kunnen doen. Hier wordt werk beschreven wat
zelfstandig gemaakt kan worden. Dit werk sluit aan op de doelen van die week.
Dit kan zowel verbredend als verdiepend werk zijn.
Beloningssysteem
Sinds vorig
schooljaar werken we met een nieuw beloningssysteem waarbij muntjes/parels
verdiend kunnen worden. Voorafgaand wordt er met de klas een beloning gekozen
waarvoor gespaard wordt. Door de hele school hangen in verschillende ruimtes de verwachtingen van die ruimte. Bij dit beloningssysteem wordt er gesproken over
verwachtingen in plaats van afspraken/regels, dit omhet zoveel mogelijk
positief te houden. De muntjes kunnen verdiend worden door gewenst gedrag te
laten zien. De muntjes kunnen door alle leerkrachten uitgedeeld worden wanneer
er bijvoorbeeld in
de hal of bibliotheek gewenst gedrag wordt laten zien. De
leerlingen kunnen de muntjes individueel en gezamenlijk verdienen, uiteindelijk
spaar je als klas samen voor de beloning.
Gym/beweegwijs
Op maandag en woensdag hebben we gym. Op maandag zal dit van
een vakleerkracht zijn en op woensdag van de eigen leerkracht. Hier zal
variërend spel en toestel aan bod komen. Op donderdag om de week is er een
instructie van beweegwijs, deze spellen staan vervolgens in de pauze klaar
zodat er gericht gespeeld kan worden. In de pauze wordt dit begeleidt door twee
juniorcoaches uit groep 8. Na schooltijd is er ook om de week beweegwijs waar
de leerlingen zich voor kunnen opgeven.
Parro
Via parro kan er contact gelegd worden met de leerkracht. De
leerkracht zal hier ook berichten/mededelingen op plaatsen. Het is ook mogelijk
om de leerkracht een bericht te sturen wanneer uw zoon/dochter een afspraak
heeft, ziek is of als er bijzonderheden/vragen zijn.
Thuis oefenen
De leerlingen hebben de mogelijkheid om ook thuis te
oefenen. Via MOO kan er ingelogd worden, hier staan programma’s als gynzy kids, squla, taalzee, rekentuin en
words&birds. Ook op school wordt er met deze programma’s gewerkt. Iedere
leerling heeft hier een gebruikersnaam en wachtwoord van. Ook is het goed om
veel te blijven lezen met uw zoon/dochter en ook de kinderen laten voorlezen.